Austri Raskiftet DA har fått avslag fra Luftfartstilsynet om å benytte dagens radarsystem for styring av hinderlysene på Raskiftet. Avslaget betyr at hinderlysene må være påskrudd inntil et nytt system er på plass.
Austri jobber med å undersøke om dagens system kan oppgraderes slik at det møter kravene i den nye forskriften. Dette siden Norske myndigheter har beskrevet systemer som har skjerpende krav i forhold til andre nasjoner.
– Vi er naturligvis skuffet over avslaget fra Luftfartstilsynet. Vi vil jobbe så raskt vi bare kan for å finne en permanent og tilfredsstillende løsning for naboer av vindkraftverket, sier daglig leder Jan Roger Broen i Austri.
Bakgrunn
Norske luftfartsmyndigheter har vedtatt et nytt regelverket for radarstyrte hinderlys som stiller krav om to radarsystemer, til forskjell fra det tidligere regelverket som kun krevde ett system. Konkret må systemene ha et primærradarsystem (som Raskiftet i dag er utstyrt med) og i tillegg et sekundærradarsystem som detekterer transpondere i flyene (objektene i luften). Austri søkte Luftfartstilsynet om dispensasjon fra å holde hinderlysene på Raskiftet kontinuerlig påskrudd inntil et eventuelt nytt radarsystem på plass, men fikk til slutt avslag fra Luftfartstilsynet.